Parlar clar és el principi del canvi cap a l’èxit.

Com està afectant la “Llei de cookies” a l’analítica web

Google Analytics ha estat i continua sent l’eina de referència per a obtenir informació sobre el tràfic que genera una web. I no només això. També aporta dades sobre l’audiència que és atreta, el seu comportament i fins a les conversions que es materialitzen.

El que és menys conegut és que a Google Analytics no es registren el 100% de les visites. Com ho sabem? Una de les formes més senzilles de detectar-ho és, per exemple, comparar els clics aconseguits en una campanya d’Ads amb les sessions de SEM registrades per Google Analytics durant aquest període. Veurem que el nombre de visites no coincideix i que Ads sempre indica més clics que l’Analytics.

Així ha ocorregut sempre. Però actualment aquest desfasament és molt més pronunciat. Des de la implementació de l’última modificació en la llei de cookies, a qualitystudio estem detectant «caigudes de tràfic» en la majoria dels llocs web. I ho posem entre cometes, perquè aquestes caigudes no són reals.

Les webs continuen tenint el mateix tràfic o més però Google Analytics està registrant cada vegada menys visites.

Analytics funciona activant unes cookies en el teu cercador, gràcies a les quals pot realitzar el seguiment de la teva activitat en la web. Si aquestes cookies no s’activen, per a ells no hi ha visites. Això està portant a descensos en el registre de sessions i usuaris molt importants des de 5-10% fins a 30-40% de sessions i usuaris (aquests són els KPIs més habituals per a mesurar quantitat -que no qualitat- de les visites).

Per quins motius ocorre això?

1/ El canvi en la llei

Fins al canvi, es podien activar les cookies en accedir a la web (es registrava la visita) i si l’usuari denegava les cookies, no se li comptabilitzava més a partir d’aquell moment. Ara, no es poden activar les cookies fins que l’usuari no les accepti explícitament. A més, l’usuari pot escollir quines cookies vol activar, de manera que pot seleccionar només activar les imprescindibles per al funcionament de la web i no activar les cookies d’estadístiques o d’analítiques.

2/ Major consciència sobre la privacitat online

Cada vegada hi ha més usuaris que no volen que les seves dades i les seves visites quedin registrades, de manera que cada vegada hi ha més que trien rebutjar les cookies o només activen les necessàries per al funcionament de la web. Les visites d’aquests usuaris no poden ser rastrejades, de manera que no existeixen per a Google Analytics.

Això abans podia ocórrer en un percentatge molt petit, però actualment hi ha una tendència a l’alça i cada vegada més usuaris estan actuant així (si ho penses, tu mateix potser ara punxes, Rebutjar o Acceptar només les cookies necessàries en més ocasions).

3/ Hi ha usuaris que no fan res davant l’avís

Si la web no es pot visualitzar fins a validar l’opció triada, l’usuari sempre clicarà alguna cosa, però en moltes webs corporatives no existeix aquesta exigència, s’ha prioritzat l’experiència de l’usuari sobre el registre de dades i l’usuari pot continuar navegant sense haver premut una opció en l’avís de cookies. Això ocorre així si l’avís de cookies es col·loca en un lloc discret, potser a un costat de la pantalla o sense colors contrastats que ho destaquin.

Anteriorment, aquestes visites es registraven igualment. Ara, només queden registrades si l’usuari les accepta de manera expressa. Per això, tret que aquest validi l’autorització, les seves visites no queden registrades.

4/ Els usuaris cada vegada naveguen més en manera incògnita o privada

De fet, hi ha usuaris que tenen configurat el seu cercador habitual en aquest mode. En accedir a una pàgina web, encara que l’usuari accepti les cookies, el cercador les bloqueja igualment, a més d’enviar senyals al servidor que no vol ser registrat. Per tant, tampoc es registraran visites d’aquests usuaris.

Com dèiem en un post anterior, Google ja ha comunicat que la recollida de dades no és tan precisa d’un temps ençà i ha anunciat que estan desenvolupant un nou sistema que permeti adaptar-se a les lleis actuals de RGPD i LSSICE. Aquesta nova tecnologia incorporarà funcions de modelització amb aprenentatge automàtic basat en els usuaris que sí que accepten les cookies per a suplir la manca de dades.

Llegeix la notícia completa sobre aquest nou sistema de Google en aquest enllaç.

En aquest context, com conèixer la salut de la teva web?

Segur que ocorre el mateix en el sector amb cerques temporals i amb aquelles que són cícliques, com les que tenen a veure amb dates assenyalades en el calendari (Black Friday, escapades al Nadal, i similars).

Com el contingut recent i/o actualitzat és de valor per a Google, com dèiem en el punt anterior, podem treure rèdit del factor “temporalitat”. Publicant notes de premsa o posts en el blog que estiguin relacionats amb aquesta cerca, ens dona l’oportunitat de pujar-nos en l’“onada” que està generant interès en aquest moment.

5/ Oferir contingut que tercers comparteixen, convertint-nos en font d’autoritat

Ara és molt important verificar i confiar en més fonts de dades, no només en Google Analytics. Per exemple, seguiment de posicionament dels termes clau, impressions a Google Search Console, estadístiques de Google Business o reports d’Ads.

També és revelador el rendiment de la web. Si es manté o augmenta la quantitat de contactes que va entrant a través del lloc, podem estar tranquils sobre la salut de la web. Al cap i a la fi, no depenem de les impressions. L’objectiu en una web corporative no és tenir moltes visites, sinó que els clients «truquin a la porta». I si això no succeeix, l’objectiu s’està aconseguint, encara que registrem poques visites.

Aquests són els semàfors que, si bé no ens permet és saber exactament el tràfic de la web, sí que ens indiquen que la salut de la web és la correcta, encara que la informació que analitzem a través de Google Analytics avui no reflecteix exactament tot el que passa en la web.

La llei de cookies ha modificat l’analítica web tal com es coneixia. Ha demostrat que quan sorgeixen canvis de tal magnitud, és vital saber com utilitzar l’ampli ventall d’eines de Google. Només així podràs prendre decisions que continuïn ajudant a créixer el teu negoci.

Si t'ha agradat, comparteix-ho!