Nova directiva europea per a dir adeu a les fake reviews
Diu el refrany que s’enxampa abans a un mentider que a un coix, però la veritat és que les ressenyes falses en Internet –fake reviews– han campat com han volgut sense control durant massa temps, beneficiant o danyant de manera injusta la reputació de molts negocis i entitats.
Avui estem un pas més a prop d’acabar amb les ressenyes fraudulentes. Europa ha donat un cop sobre la taula fent vigent una nova directiva europea que obliga a exposar de manera pública si les valoracions són certes o no. Aquesta normativa aplica tant a establiment com a botigues online.
Fins ara, tothom ha reconegut que utilitzar ressenyes falses és una pràctica irregular, però, què és legal ara i què no ho és?
Les 3 obligacions que han de complir els comerciants que donen accés a ressenyes
En harmonia amb la nova normativa per a complir amb els drets dels consumidors, a partir d’ara els comerciants tenen una sèrie d’obligacions:
A més de facilitar això, els queda terminantment prohibit afegir, manipular o extrapolar ressenyes. Tampoc poden encarregar a tercers els “m’agrada” o promocions encobertes.
Complicacions a l’hora de legislar les fake reviews o ressenyes falses
Encara que estem presenciant un pas fonamental per a protegir al consumidor, encara queden qüestions per resoldre.
Per exemple, aquesta normativa controla a les empreses amb activitats fraudulentes amb la finalitat de deteriorar la imatge de tercers. No obstant això, encara no queden definides les conseqüències sobre els usuaris que practiquen les mateixes labors.
Què dir de sistemes de ressenyes com Google My Business? Encara és aviat per a saber les implicacions que tindrà a mitjà o llarg termini, ja que no és possible verificar l’autenticitat de les reviews en aquesta plataforma. També cal tenir present que Google és una empresa americana sense la responsabilitat d’acollir-se a la normativa europea.
Plataformes de ressenyes que donen confiança a l’usuari
Malgrat aquestes mesures, les ressenyes continuen aportant un valor important. En general, les ressenyes positives inciten a la compra. Però de manera específica això s’accentua en el cas de les botigues online. Pel fet que el consumidor no pugui veure o tocar el producte ni interactuar amb un dependent, confia en el sistema de valoració de ressenyes per a decidir la seva compra.
Per això, és necessari aclarir que les botigues online que es vinculen amb programes tipus ekomi, trusted shops o trustpilot, no tindran cap problema amb aquesta nova directiva. Per què? Perquè amb aquestes plataformes es pot traçar que l’usuari que deixa la ressenya realment ha fet una compra real a la botiga i ha provat el producte. Són ressenyes verificades, i per tant 100% autoritzades.
Integrar aquestes ressenyes en una web és una manera de mostrar la transparència del teu e-commerce. Si vols implementar aquesta millora a la teva web, contacta amb nosaltres.