Parlar clar és el principi del canvi cap a l’èxit.

Nova directiva europea per a dir adeu a les fake reviews

Diu el refrany que s’enxampa abans a un mentider que a un coix, però la veritat és que les ressenyes falses en Internet –fake reviews– han campat com han volgut sense control durant massa temps, beneficiant o danyant de manera injusta la reputació de molts negocis i entitats.

Avui estem un pas més a prop d’acabar amb les ressenyes fraudulentes. Europa ha donat un cop sobre la taula fent vigent una nova directiva europea que obliga a exposar de manera pública si les valoracions són certes o no. Aquesta normativa aplica tant a establiment com a botigues online.

Fins ara, tothom ha reconegut que utilitzar ressenyes falses és una pràctica irregular, però, què és legal ara i què no ho és?

Les 3 obligacions que han de complir els comerciants que donen accés a ressenyes

En harmonia amb la nova normativa per a complir amb els drets dels consumidors, a partir d’ara els comerciants tenen una sèrie d’obligacions:

  • Transparència total a l’hora de determinar el processament de ressenyes. Hi ha testimonis patrocinats? Es publiquen totes les valoracions de manera indiscriminada o existeix alguna mena de filtre? Aquest tipus d’informació ha de transmetre’s de manera clara i fidedigna.

  • Prendre mesures per a garantir que la ressenya s’ha dut a terme per part d’un consumidor que hagi comprat el producte o contractat el servei prèviament.

  • Donar accés als detalls sobre aquestes comprovacions, la qual cosa inclou: indicar l’origen de les seves valoracions, si estan verificades i explicar com s’han verificat. Al costat de les estrelletes de valoració, s’ha d’incloure la frase «Valoracions verificades», en el cas que ho siguin, o si són dades importants d’un altre servei de valoracions que no està verificat, s’ha de posar «Valoracions importades», o «Valoracions sense verificar». Si no s’indica aquesta informació, es pot rebre una multa.

A més de facilitar això, els queda terminantment prohibit afegir, manipular o extrapolar ressenyes. Tampoc poden encarregar a tercers els “m’agrada” o promocions encobertes.

Complicacions a l’hora de legislar les fake reviews o ressenyes falses

Encara que estem presenciant un pas fonamental per a protegir al consumidor, encara queden qüestions per resoldre.

Per exemple, aquesta normativa controla a les empreses amb activitats fraudulentes amb la finalitat de deteriorar la imatge de tercers. No obstant això, encara no queden definides les conseqüències sobre els usuaris que practiquen les mateixes labors.

Què dir de sistemes de ressenyes com Google My Business? Encara és aviat per a saber les implicacions que tindrà  a mitjà o llarg termini, ja que no és possible verificar l’autenticitat de les reviews en aquesta plataforma. També cal tenir present que Google és una empresa americana sense la responsabilitat d’acollir-se a la normativa europea.

Plataformes de ressenyes que donen confiança a l’usuari

Malgrat aquestes mesures, les ressenyes continuen aportant un valor important. En general, les ressenyes positives inciten a la compra. Però de manera específica això s’accentua en el cas de les botigues online. Pel fet que el consumidor no pugui veure o tocar el producte ni interactuar amb un dependent, confia en el sistema de valoració de ressenyes per a decidir la seva compra.

Per això, és necessari aclarir que les botigues online que es vinculen amb programes tipus ekomi, trusted shops o trustpilot, no tindran cap problema amb aquesta nova directiva. Per què? Perquè amb aquestes plataformes es pot traçar que l’usuari que deixa la ressenya realment ha fet una compra real a la botiga i ha provat el producte. Són ressenyes verificades, i per tant 100% autoritzades.

Integrar aquestes ressenyes en una web és una manera de mostrar la transparència del teu e-commerce. Si vols implementar aquesta millora a la teva web, contacta amb nosaltres.

Si t'ha agradat, comparteix-ho!